Att jobba hos oss - artiklar

ŠKODA Challenge – ett växande evenemang

ŠKODA Challenge är ett perfekt tillfälle att mäta sina yrkeskunskaper och att möta andra kollegor världen över. I april var det åttonde gången som den årliga tävlingen anordnades och i nio kategorier tävlade 170 ŠKODA medarbetare från 33 länder. Det är prestige, passion och en riktigt stor samhörighet som sitter kvar länge. 

ŠKODA Challenge startade 2011 med en ambition om att höja kompetensen, motivera, inspirera och belöna medarbetare inom ŠKODA organisationen. Passionen för sitt jobb är en huvudingrediens och för varje år blir tävlingen bara större och större.

Evenemanget går av stapeln under våren och pågår under fyra dagar, vara två dagar är tävlingsdagar. Alla länder där ŠKODA finns representerat har möjlighet att vara med. Förutom att deltagarna tävlar i sina respektive yrkeskategorier finns även två delmoment som handlar om varumärket ŠKODA.

Som tävlande får man en individuell placering och sedan slås alla poäng ihop till ett resultat för hela teamet.

Två dagar all-inclusive i Katalonien, Spanien

Katalonien

Johan tar emot sitt pris under ŠKODA Time Camp

Att som tävlingsdeltagare komma till ett stort evenemang där allting är noggrant planerat är att känna sig viktig och stolt. Så är det att vara en del av ŠKODA Challenge. På ŠKODA Challenge får deltagarna en större inblick i ŠKODA som varumärke samtidigt som de testar sina yrkeskunskaper och knyter nya kontakter. Det finns en stor stolthet i varumärket ŠKODA och att två av deltävlingarna är just om varumärket och dess historia är självklart. Alla ŠKODA medarbetare ska ha god kunskap om och vara stolta över ŠKODAs bakgrund.

I år hölls tävlingen i Katalonien, Spanien. De tävlande flög ner på onsdagen för att ladda upp inför två tävlingsdagar. Men ŠKODA Challenge är så mycket mer än bara en tävling. Jeanette Ejelöv, Program Manager ŠKODA Sverige, har varit med under flera år, både som arrangör för Sveriges deltagande och som tävlande i kategorin Importör. För Jeanette är detta både ett sätt att visa uppskattning och att lyfta ŠKODA som varumärke.

ŠKODA Challenge är ett sätt att visa att vi satsar på vår personal och på vidareutbildning och kompetens – och att det ska löna sig. Att få åka iväg och verkligen känna att man är en del av ett internationellt varumärke, få knyta nya kontakter och uppleva att delta i en jättestor tävling är väldigt få som får uppleva, så det stärker.

Mer än bara en tävling

Tävlingar i all ära, men för att skapa perfekt balans i ett stort evenemang är helheten med alla dess komponenter viktiga. Förutom tävlingsmomenten kan deltagarna alltid räkna med att spännande aktiviteter finns med på schemat. I år besöktes IDIADA, en testbana utanför Barcelona. Deltagarna delades in i två grupper för att få ut så mycket som möjligt av dagarna. När den ena gruppen hängde vid testbanan där de bland annat fick testa off-road egenskaperna hos den nya ŠKODA modellen KAROQ, påbörjade den andra gruppen de praktiska tävlingsmomenten. För Johan Larsson som jobbar på Möller Bil i Köping och som fick representera kategorin säljare var upplägget perfekt.

Resor med konferenser har andra varumärken, men just att det även är en tävling och att man tävlar länder emellan i kunskap om ŠKODA är en jätterolig grej. Smart upplagt att det fanns tid både på kvällar och mellan tävlingsmomenten för att umgås och vill man kan man skapa ett nätverk över hela världen

ŠKODA Challenge låter dig testa dina kunskaper

Under ŠKODA Challenge får tävlingsdeltagarna chans att representera sitt land då tävlingen spänner över hela världen. Och kanske är det under ŠKODA Challenge som många faktiskt inser att det arbetssätt som används på deras arbetsplats är samma som exempelvis i Belgien och Italien, vilket ofta är en mäktig känsla. Att träffa kollegor ända från Kina gör det enklare att verkligen förstå att man är en del av ett riktigt stort varumärke. Förutom nya kontakter lämnar tävlingsdeltagarna evenemanget med ett större självförtroende för sin roll på företaget och hur mycket kunskap de besitter. För Johan blev tävlingen en bekräftelse på att varumärket ŠKODA sitter i ryggmärgen.

Känslan efter tävlingsmomenten var att det här har jag koll på, det här gjorde jag bra. Men sen är det som det alltid är med tävlingar att man oroar sig. Av 33 länder som tävlade kom jag åtta i min kategori, och jag sa till mig själv innan att kommer jag topp 10 så blir jag riktigt nöjd! Det är en rolig grej och som med all bekräftelse så bygger det en själv.

Från Time Camp till Team Sweden

ŠKODA Time Camp är en återförsäljarkonferens som hålls varje år i januari. Under konferensen delar ŠKODA Sverige ut pris till medarbetare som gjort det där lilla extra, och en del av priset är att man får åka ner och representera Sverige i ŠKODA Challenge.

Team Sweden 2018 bestod av:

  • Johan Larsson, Säljare Möller Bil Köping (årets Säljare)
  • Filip Bohlin, Försäljningschef ŠKODA Malmö (årets Försäljningschef)
  • Pierre Carlsson, Servicerådgivare Möller Bil Uppsala (årets Verkstad)
  • Gustav Lindström, Reservdelar Möller Bil Uppsala (årets Verkstad)
  • Robin Eklöf, Tekniker Möller Bil Uppsala (årets Verkstad)

För varje år som tävlingen växer, ökar även nervositeten. Jeanette har varit med både som Team leader för Sverige och tävlat i kategorin Importörsrepresentant under sex av de åtta år som tävlingen anordnats, och för varje år blir tävlingen både större, viktigare och roligare. Ofta får man som ŠKODA medarbetare en större förståelse och respekt för varumärket.

Första året åkte jag ner med en reservdelschef och nu är vi ett helt team som åker. Så tävlingen har bara växt och växt och växt. Det är en stentuff konkurrens och många länder tränar hårt inför tävlingen. De flesta har känt en stor press inför att medverka i ŠKODA Challenge, att man kanske inte är duktig nog. Men den pressen och stressen brukar försvinna efter första middagen och när tävlingen väl är igång. För vad som sker är att man inser att man faktiskt kan en hel del och att det sitter i ryggmärgen.

För Johan blev uttagningen till tävlingen en bekräftelse på att han gjort ett bra jobb. Men även en nervositet i att han skulle tävla mot andra i sitt eget yrke.

Det är alltid roligt att vinna, men nervöst och pirrigt när man vet att man ska tävla mot andra i det man gör hela dagarna… Man vill ändå göra det bra, så det var lite nervöst när man åkte ner. Det var en speciell stämning på plats, det är ju hälften tävling och hälften underhållning.

ŠKODA Challenge i framtiden

Med ett allt större engagemang växer tävlingen för varje år. Nytt för 2018 var kategorin Försäljningschef och nästa år kommer Sverige att ha med tävlande i kategorin Lackerare. Riktigt kul! I och med att tävlingen växter och blir allt mer populär kommer kunskapsnivån höjas och vi kommer se fler hungriga tävlingsdeltagare. Det är inte svårare än att älska sitt jobb och att ha kunskap om ŠKODA så kan man komma riktigt långt. Johan hoppas på att få bli uttagen till Team Sweden igen och få representera Sverige och Möller Bil i Köping.

Det är första gången jag är med i en tävling som är så internationell. Just att det är ett stort varumärke får man verkligen förståelse för. Man kommer dit med sina team och upplever verkligen hur stort och påkostat det är. Även om man jobbar på en mindre anläggning så kan man göra bra saker och vinna Challenge. Det är inte bara volym utan det handlar om att göra ett bra jobb, ja, helheten. Kundnöjdhet och återköpslojalitet. Klart jag vill vara med igen!

Lycka till alla ŠKODA medarbetare i landet som satsar på att få en chans i ŠKODA Challenge.

Sikta högt!