Att jobba hos oss - artiklar

Mekarkillen som blev servicechef

Jimmy Mikkelsen är servicechef på Audi i Sverige. Och eftersom han en gång i tiden började på verkstadsgolvet vet han:
– I dag är jag bilmekanikern med världens bästa jobb.

För cirka 30 år sedan började Jimmy Mikkelsen som bilmekaniker i Danmark. Efter fyra års utbildning var han färdig. Sedan dess har han bytt jobb och befattning ett antal gånger. I dag är han servicechef för Audi Sverige.

– Världens bästa jobb!, säger han. Jimmy Mikkelsen har inte bara ett jobb, han ÄR sitt jobb. Han är intensiv, positiv och resultatinriktad.
– Har du fått kaffe? Bra, då kör vi igång.

Jimmy Mikkelsen började som bilmekaniker och är i dag service chef på Audi – ett jobb som han älskar.

Service och nöjda kunder hör ihop

Vi slår oss ned bakom frostade glasväggar i konferensrummet på Audi Forum vid Norrmalms torg i Stockholm. Vi ska tala om att verkstadsservice och kundnöjdhet hör ihop. Jimmy Mikkelsen och hans medarbetare arbetar ständigt med detta.

– Utvecklingen går oerhört snabbt även vad gäller bilservice. I dag är det inte kunden, utan bilen som pratar med verkstaden. Bilen berättar för verkstaden när det är dags för service eller andra åtgärder. Sen kontaktar vår kunniga verkstadspersonal kunden. Det är praktiskt, smidigt och tryggt för kunden.

Audi connect – hjälper kunden

Allt det här kan ske tack vare Audi connect. För att kunna utnyttja hela potentialen måste systemet vara förmonterat i fabrik och ägaren/föraren måste aktivera tjänsten i MyAudi. Efter att bilen blivit uppkopplat är bilen i ständig kontakt med Audiverkstaden.

Det gör att verkstaden vet, redan två veckor innan servicelampan börjar lysa, att bilen snart ska servas. Hör föraren av sig i god tid kan verkstaden föreslå några lediga tider. Det här systemet är enkelt och bekvämt för kunden.

Uppkopplad bil hjälper både kund och verkstad

När verkstaden väl får in bilen, och den varit uppkopplad, vet verkstaden ofta även om bilen haft något problem som behöver extra uppmärksamhet. Verkstaden kan i förväg till och med se om spolarvätskan börjar ta slut och behöver fyllas på.

– Den uppkopplade informationen ger oss stora möjligheter att ge våra kunder mer. Vi kan specialanpassa vår service för varje kund. Som kund kan du till exempel välja om du vill lämna och hämta bilen själv, eller om verkstaden ska sköta det. Det här är verkligen en spännande utveckling.
– Vi är ett premiummärke och då tycker jag det är rimligt att vi tar om hand om deras Audi. Fullt ut. Våra kunder arbetar långa dagar och har ont om tid.

Med hjälp av senaste kommunikationstekniken i Audi connect går det att göra så, mycket för att underlätta för Audiägaren, menar han. Framöver kan systemet till exempel föreslå Audikunden att byta till vinterdäck innan den själv kanske upptäckt att det dags. Då kan verkstaden erbjuda däckbyte utan att köa.

Målet: Bättre service och fler nöjda bilägare

När Jimmy Mikkelsen kom till Audi för tre år sedan, var hans uppgift att utveckla och förbättra kundnöjdheten. Först och främst när det gäller service och även att få fler nöjda Audikunder. Han såg då att kunden, även när servicen var korrekt utförd, inte alltid fick just vad den önskade sig.

– Vi kunde råka missuppfatta eller inte notera den enskilde kundens speciella önskemål. I dag är vi betydligt bättre på den kommunikationen. Samtidigt fokuserar vi ännu mer på att hålla det vi lovar. Vi försöker ta reda på – så exakt som möjligt – vad kunden förväntar sig och sen se till att leverera det.

Allt fler nöjda med sin service

Och Audis kunder blir alltmer nöjda. När Jimmy Mikkelsen började på Audi låg Audi i botten inom Europa i fråga om kundnöjdhet. I dag är Audis kundnöjdhet något över mitten, och Jimmy Mikkelsen lovar att det ska bli ännu bättre. För han är inte nöjd. Aldrig.

– Den som är mest proaktiv vinner och vi måste bli ännu mer proaktiva. Vi ska göra det så bekymmerfritt som möjligt att äga en bil. Det finns oerhört mycket mer att göra...

Jobbar på ännu fler nöjda servicekunder

– Jag vill skapa fler Audiambassadörer. Om någon har klagomål, eller om vi ser att någon varit inne på verkstad vid flera tillfällen och kanske fått hjälp med en eller två garantiåtgärder, då noterar vi detta och när vi bokar bilen nästa gång försöker vi göra det nya besöket bättre. Vi frågar oss vad vi kan göra mer för just den här kunden. Hämta och lämna? Lånebil? Tvätt? DLX? Större och mindre insatser, men viktiga insatser, tror jag.

Oljebytet mycket viktigt för bilen

Med Audi connect kan Audiverkstaden i dag erbjuda flexibla serviceintervall. Det som framför allt kan styra intervallens längd är behovet av oljebyte. Effektivare, men volymmässigt mindre motorer gör att oljan slits mer. Därför är det viktigt att oljan är färsk för att uppfylla sin funktion. Gammal, förorenad olja ökar bränsleförbrukningen och kan förorsaka följdskador på motorn. Hur ofta oljan måste bytas beror på hur gammal bilen är, hur långt den gått, och på hur den körts. Genom Audi connect kan verkstaden se detta för varje enskild bil och därför avgöra exakt när bilen behöver service. Naturligtvis kan verkstaden också se om bilen behöver servas av andra anledningar än ett oljebyte.
Och det är bara auktoriserade Audiverkstäder – med tillgång till Audi connect – som kan erbjuda den här tjänsten.

Två knappar som hjälper till

Service call och Emergency call är två andra säkerhets- och bekvämlighetsfunktioner som i dag finns i vissa modeller med Audi connect/Safety and Service installerat. Om något skulle hända med bilen kan antingen bilen själv analysera att något inträffat och larma SOS.

Eller så kan föraren trycka på Emergencyknappen, som sitter i taket mellan framsätena. Med den här funktionen monterad ser SOS även hur många säkerhetsbälten som är aktiverade i bilen och kan på så vis se hur många personer som befinner sig i kupén.

I vissa Audimodeller finns två knappar i taket mellan framsätena. Dessa används vid en eventuell olycka eller om man till exempel behöver kalla på bärgning.

Serviceknappen direkt till bärgare

Bredvid Emergencyknappen finns även Serviceknappen. Tryck på den och samtalet går nu direkt till Audi Mobilitetsgaranti. Via den här kanalen kan du direkt få hjälp av bärgare eller annan assistans vid punktering, motorhaveri eller vad du råkat ut för.

I dag är båda de här hjälpfunktionerna något som kunden måste välja att få förinstallerade på fabrik, men det lär inte dröja länge innan det blir standard i alla bilar, säger Jimmy Mikkelsen.

Verkstaden kan hämta bilen

Redan i dag erbjuder flera Audiverkstäder hämtning och lämning av bilen. I framtiden är det självklart att Audi ska hjälpa alla sina kunder att hämta och lämna bilen vid service och andra verkstadsbesök. Och bilen lämnas tillbaka (för den som önskar) tvättad och fin. Viktigt är också att verkstaden håller utlovade tider.

– Audi är ett premiiummärke och våra kunder ska inte lägga värdefull tid på att åka fram och tillbaka till verkstad. De ska inte behöva hålla reda på när det är dags att byta från vinter- till sommarhjul, eller själv byta och förvara däcken.

Nya idéer för service

Och Jimmy tar sig en titt på något som kan förverkligas om inte alltför länge:
– Jag vill skapa nätverk av så kallade drop points där kunden kan lämna sin bilnyckel, informera vår personal vad hen vill ha hjälp med och sedan få sin bil lämnad – servad och klar – på samma plats. Eller också om man hellre vill, få den hemkörd, eller körd till jobbet.

Ytterligare en vidareutveckling av drop-points är att leverera än fler kringtjänster.

– Kanske kan vi hjälpa till med tankning av bilen i storstädernas innerkärnor där det kan vara tidsödande att hitta tankställen.
– Fantasin sätter inga gränser. Till syvende og sidst blir det kundernas önskemål som styr vart vi ska.
Allt det här är viktigt för Jimmy Mikkelsen. Så pass att han uppmanar Audikunder att ta direktkontakt med honom om de har tips på och tankar om hur Audi kan bli ännu bättre:
– Maila mig på jimmy.mikkelsen@audi.se. Kom med tips och idéer, och gärna konkreta förslag på hur vi kan bli ännu bättre!

Text: Bosse Jönsson Foto: Kalle Nordlund